Historien om et presset sundhedsvæsen har længe trukket overskrifter. Men ikke denne gang.
Vi har talt med fire sygeplejerskestuderende, som alle sammen har takket ja til en fast stilling på Bornholms Hospital.
Læs med på en solstrålehistorie, der tænder lys i efterårsmørket.
Trygt læringsmiljø
Tal fra Undervisnings og Forskningsministeriet viser, at 28 % færre har søgt sygeplejerskeuddannelsen som 1. prioritet sammenlignet med sidste år.
Flere spørger: Er der sygeplejersker nok til at passe på patienterne i fremtiden?
Ifølge Anna Clemmesen, Hilde Vold, Ellen Jordt-Petersen og Pauline Loumand er svaret ja.
De er sygeplejerskestuderende på Bornholms Sundhed- og Sygeplejeskole og er færdige i det nye år. Men hvorfor tage sygeplejerskeuddannelsen på en lille ø i Østersøen og ikke i storbyen, hvor uddannelsesmiljøet og mulighederne for faglige udfordringer umiddelbart er større?
- Det er helt unikt at tage uddannelsen her. Vi er færre elever, og det giver os et tæt forhold både eleverne imellem og til underviserne. Det gør også, at underviserne hurtigt lærer vores styrker og svagheder at kende og bliver rigtig gode til at motivere os på den baggrund. Der er tid til læring, og vi styrker hinanden i de kompetencer, vi har. Har vi en dårlig dag, opdager skolen det og tager kontakt. Det er enormt trygt, fortæller Pauline.
Mange ansøgere til sygeplejerskeuddannelsen vælger Bornholm fra på grund af geografien og en bekymring for, om mulighederne for faglig udvikling og specialisering er få. Men det er en bekymring, som hverken Anna, Hilde, Ellen eller Pauline deler.
- Vi har haft masser af muligheder for at snuse til flere specialer. Vi lærer utrolig meget undervejs, fordi vi har et tæt samarbejde med skolen og hospitalet. Al kommunikation kører mellem os, og vi har på den måde stor indflydelse på læringsmålene, siger Anna.
Succesraten er høj
Hverken Anna, Ellen, Hilde eller Pauline lægger skjul på, at de har valg et fag, som er under pres. Men selv et presset hospitalsvæsen skræmmer ikke de fire kommende sygeplejersker. Det er takket være et velfungerende samarbejde mellem Bornholms Sundhed- og Sygeplejeskole og Bornholms Hospital og ikke mindst klinikkens vejledere, forklarer Ellen.
- Det bedste ved at komme ud i klinikken er at møde en engageret vejleder! Og komme ud og bruge sin faglighed. Nu har vi terpet et hårdt materiale og oplevet, at vi kan bruge det i praksis. Og vi mærker tydeligt, at vejlederne føler sig trygge nok til, at vi kan selv. Succesraten er virkelig høj! Det kan man leve højt på længe.
Inddragelse fremmer motivationen
Refleksion og inddragelse er nøglen til det gode uddannelsesmiljø på Bornholms Hospital. Det kan være en udfordring i en travl hverdag, hvor driften skal køre samtidig med, at man skal udvikle afdelingen til fremtidens opgaver. På Bornholms Hospital er de sygeplejerskestuderende ikke bare nogle, der ser på. De er en del af afdelingen både fagligt og socialt. De skal føle sig inddraget og velkomne, fortæller sygeplejerske og klinisk vejleder på Sengeafsnit 1, Elvedina Dzafic.
- Vi ser vores studerende som kommende kollegaer og ikke kun som “studerende”. Og så går vi meget op i at italesætte alt det positive, som vi oplever som sygeplejersker. Frem for alt, er det vigtigt for os at bevare en god tone uanset arbejdspresset. Men det er også nemt, når vi har så gode kollegaer og en dejlig afdeling.
Der er også en stor grad af ansvar for egen læring, tilføjer Elvedina. Men Elvedina og hendes kollegaer er opmærksomme på at inddrage de studerende og skaffe læringssituationer, som fremmer motivationen og udvikler de studerendes faglighed. Og denne indstilling mærker de studerende tydeligt, forklarer Pauline
- Vores vejledere har hele vejen igennem været oprigtige, støttende og motiverende. De vil gerne, at vi får en god oplevelse, og at vi får lyst til at blive i faget. Så de har været rigtig gode til at inddrage os, og vi har fået lov til at deltage i alt det, vi har haft lyst til. Og så er det ikke farligt at stille spørgsmål. Vi spørger alt det, vi vil. Og det er helt fantastisk at mærke, at det ikke kun er os, der lærer af dem, men at de også har stor lyst til at lære af os og den opdaterede teori, vi har med os.
Tværfagligt samarbejde i undervisningen
Bornholms Hospital har for nylig indrettet to veludstyrede simulationsstuer i Uddannelsescentret for blandt andet at understøtte og supplere undervisningen i klasseværelset og i klinisk praksis. Under simulationstræningen mødes de studerende med andre faggrupper, og det er med til at fremme et fremtidigt samarbejde på tværs af faggrupper, fortæller Hilde.
- Vi mærker ikke noget til hierarki på tværs af faggrupper, fordi vi lærer at samarbejde med for eksempel unge læger i undervisningen. Simulationstræningen har virkelig fungeret godt. Selvom simulation og klinik ikke kan sammenlignes, så er simulationen forberedende og helt uundværlig for vores faglige udvikling.
Fire fastansættelser
Det er svært at få Anna, Hilde, Ellen eller Pauline til at fremhæve ulemper ved deres læringsforløb på Bornholm. Faktisk, har de alle fire sagt ja til en fast stilling på Bornholms Hospital, når de lige om lidt sætter sidste punktum i bacheloropgaven og bliver sygeplejersker.
- Det er bare så fedt! Her er et godt arbejdsmiljø og dejlige kollegaer. Selv i pressede situationer har vi det fedt! Selvom vi er i et andet speciale, så hjælper vi hinanden på tværs. Der er en stor tryghed i arbejdsmiljøet. Der kan sagtens være stressede dage, men man kan stadig smile og hjælpe hinanden, fortæller Ellen.
Og trods et udskældt hospitalsvæsen ser fremtiden lys ud, mener de kommende sygeplejersker.
- Jeg har drømme og ideer til, hvad jeg gerne vil. Og det tager de (red. klinikken) imod med åbne arme. Jeg sagde ja til stillingen på grund af mine kollegaer og mine faglige udviklingsmuligheder. De har gjort så godt et indtryk, at jeg har lyst til at komme tilbage, forklarer Anna.
Medbestemmelse og fleksibilitet
Sygeplejerskernes løn og arbejdsvilkår er blevet heftigt debatteret de seneste år. Sundhedsvæsenet står over for rekrutteringsudfordringer og et stigende arbejdspres. Men Anna, Hilde, Ellen og Pauline tror fast på, at sygeplejerskerne vender tilbage til deres fag, hvis arbejdsbetingelserne ændres.
- Hvis man gerne vil være på Bornholm og få det, som man vil, så er det nu, man skal slå til. Vi er en lille skole og et lille hospital, som er gode til at samarbejde og vil gøre alt for at fastholde os elever. Derfor har vi også selv et ansvar for at påvirke og gøre en forskel, så der er flere, der har lyst til at blive sygeplejerske, forklarer Anna.
Ændrede arbejdsbetingelser handler om medbestemmelse og fleksibilitet, mener de fire sygeplejerskestuderende. - Livskvalitet betyder mere end materialisme, tilføjer Pauline.