Strategi
Vision og Strategisk retning for Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole 2020 - 2023
Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole er en mindre uddannelsesinstitution beliggende i Rønne.
Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole er unik på den måde, at vi udbyder både erhvervsuddannelser og professionsbacheloruddannelse inden for det sundhedsfaglige og pædagogfaglige område og uddanner Sygeplejersker, Social- og sundhedsassistenter, Pædagogiske assistenter, Social- og sundhedshjælper.
Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole ser sig selv som en betydningsfuld uddannelsesudbyder på Bornholm, der prioriterer praksisnær samarbejde på tværs af institutioner.
Vision
Uddanne fagprofessionelle med efterspurgte og fremsynede kvalifikationer og kompetencer
Vores største vision og drivkraft er vores kerneopgave - at rekruttere elever og studerende til uddannelse og at elever og studerende gennemfører uddannelse sammen med den praksis vi uddanner til.
Vi uddanner kvalificerede fagprofessionelle til et velfærdssamfund som i den grad har brug for fagligt dygtige og kompetente fagprofessionelle.
Strategisk retning
Én organisation der i fællesskab favner fremtiden med attraktive uddannelser af høj kvalitet
Bhsund's strategiske retning er først og fremmest, at vores uddannelser er attraktive for uddannelsessøgende, er attraktive gennem hele uddannelsen med blændende god undervisning med høj grad af involvering, innovation og stærke lærings- og studiemiljøer.
En forudsætning for denne retning, er at være én organisation, der er stærke i faglige arbejdsfællesskab med engagement, faglighed, kompetencer og meningsfuldhed i den kerneopgave vi er sat til at løse.
Prioriterede indsatser
De 3 prioriterede indsatser, er hinandens forudsætninger og skal forstås fælles med fælles mål.
Arbejdsfællesskab
- Retningen for organisationen og kerneopgaven skal være tydelig for alle uanset placering i organisationen.
- Understøttende faglige fællesskaber.
- Fleksible kompetencer i agil organisation.
Uddannelsesfaglige ambitioner
- Stærk undervisningskvalitet.
- Stærkt samarbejde med praktikken og kliniske undervisningssteder om undervisning, læring og uddannelse.
- Stærke faglige og sociale lærings- og studiemiljøer for elever og studerende.
- Tiltrækning at elever og studerende med høj gennemførelse.
- Stærk efter- og videreuddannelsesudbud og kvalitet.
Udsyn, omverden og netværk
- Attraktiv og efterspurgt samarbejdspartner om uddannelse og kompetenceudvikling.
- Inviterende til strategiske og operationelle samarbejde om uddannelse og udvikling.
- Klar og tydelig kommunikerende om hvad Bhsund skal, kan og vil.
Målbilleder
Det vi gerne vil opnå
Oplevelse af meningsfuldhed, engagement, tillid & følgeskab blandt alle medarbejdere
Ansvar- og medansvar
Kvalificering af kompetencer
Hensigtsmæssige og effektive arbejdsgange
Lønsomhed
Målrettet undervisning af høj kvalitet
Styrkede undervisningskompetencer
Styrkede overgange, transfer og samarbejde mellem teori og praktik/klinik
Tilgængelighed for elever og studerende
Øget gennemførelse
Faglige og sociale eftertragtede og involverende lærings- og studiemiljøer
Fremsynethed og efterspørgsel i kompetencer hos dimittender
Konstruktivt samarbejde med BRK og BoH om rekruttering, læring og gennemførelse
Strategisk og operationelt samarbejde en indgang til efteruddannelse på Bornholm
Campus fællesskab - styrke samarbejde og synergi i studiemiljø, lærerkollegie og ledelseskraft
Danske SOSU skoler - netværk, inspiration, opdatering
KP/SPU - styrket kvalitet og videngrundlag
Styrke samarbejde om praksisfaglighed med UU, CB og folkeskole
Stigende henvendelser og forespørgsel om uddannelsesaktiviteter
Stor tilfredshed med efteruddannelse
Konkrete handlinger
Fra 2020 med bred elev, studerende og medarbejderinvolvering
Handleplaner på prioriterede indsatser med indlagt milepæle og tidshorisont
- Effektive og meningsfulde arbejdsgange
- Mødevirksomhed - administrativt, pædagogisk og fagligt
- Pædagogisk udviklingsforum
- Kompetenceudviklingsplan
Handleplaner på prioriterede indsatser med indlagt milepæle og tidshorisont
- Innovation og digitalisering i undervisning
- Kollegiale sparring om undervisning og didaktik
- Eksperimenter med nye måder at samarbejde på om klinisk undervisning
- Obligatoriske samtaler elev/lærer
- Praktisksamarbejde i praktikken
- Systematisk kompetenceudvikling
- Fællesskab og tiltag om lærings- og studiemiljø
Handleplaner på prioriterede indsatser med indlagt milepæle og tidshorisont
- Systematik og prioritering i ekstern mødevirksomhed, udviklingsopgaver og mulige nye samarbejdsflader