Denne uddannelse har fokus på at styrke pædagogisk personales kompetencer i at anvende naturen som et aktivt læringsmiljø for børn i alderen 0-6 år. Med afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan for natur, udeliv og science lærer deltagerne at gribe spontane situationer og planlægge aktiviteter, der understøtter børns nysgerrighed, leg og læring. Uddannelsen bidrager til børns grundlæggende naturvidenskabelige dannelse og fremmer fordybelse i bæredygtighed og naturfænomener. Samtidig skærpes bevidstheden om den professionelle rolle i forhold til naturen som pædagogisk læringsmiljø.
Målgruppe:
Pædagogisk personale i dagtilbud, herunder pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og dagplejere.
Der arbejdes med følgende AMU-mål:
Med afsæt i de to pædagogiske læringsmål for natur, udeliv og science i den styrkede pædagogiske læreplan kan deltageren:
- Gribe spontane situationer eller gennemføre planlagte aktiviteter, hvor naturen bruges som et pædagogisk læringsmiljø og hvor børn aktivt inddrages i egen læring.
- Bidrage til den grundlæggende naturvidenskabelige dannelse ved at understøtte børns nysgerrighed, leg og læring, der fordrer udforskning og fordybelse i bæredygtighed, naturen og dennes fænomener.
- Reflektere over egen og kollegaers fagprofessionelle rolle i forhold til naturen som pædagogisk læringsmiljø.
Varighed:
Uddannelsens varighed er 3,0 dage
Undervisningsdage d. 27/4, 28/4, 29/4
Eksamen:
Der er en skriftlig prøve til uddannelsen.
Der er tilmeldingsfrist: 5/4 2026

