Vi udbyder nu oplæringsvejlederkursus for PAU, basis 1 og 2
Uddannelsen er første og anden del af en basisuddannelse for oplæringsvejledere, der som en del af det daglige arbejde tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer hos elever, som er i oplæring som pædagogiske assistenter. Uddannelsen fokuserer på hvordan du kan planlægge og komme i mål med målrettet vejledning der tager afsæt i elevens ressourcer, gældende lovgivning og den pædagogiske kerneopgave. Du bliver præsenteret for redskaber til at skabe sammenhæng mellem skole og oplæring, understøtte elevens læring gennem feedback og inddrage relevante samarbejdspartnere i vejledningen. Du får styrket dine kompetencer i at planlægge og strukturere elevens oplæringsforløb i pædagogisk praksis. Du arbejder med at identificere relevante læringsmuligheder, bruge kommunikation aktivt i vejledningen samt støtte elevens refleksion og faglige identitet. Med fokus på den enkelte elevs baggrund og forudsætninger bliver du klædt på til at inddrage eleven i arbejdsfællesskabet og skabe et meningsfuldt læringsrum med plads til udvikling.
Målgruppe for uddannelsesforløbet
Uddannelsen er målrettet til pædagogiske assistenter. Det anbefales, at deltageren har erfaring inden for jobområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, der uddannes elever til.
Varighed: Uddannelsens varighed er 11,0 dage Undervisningsdage d. 16/3, 17/3, 18/3, 19/3, 20/3, 8/4, 9/4, 21/4, 22/4, 23/4, 24/4
Der arbejdes med følgende AMU-mål: Deltageren kan: • tilrettelægge vejledning med afsæt i viden om erhvervsuddannelsen til pædagogisk assistent og medvirke til at skabe meningsfulde sammenhænge mellem skole og oplæring. • forstå og omsætte oplæringsmålene i forhold til kerneopgaven og i relation til gældende lovgivning og lokale strategier for arbejdsområdet i den pædagogiske praksis, samt inddrage relevante tværfaglige og tværsektorielle samarbejdspartnere til at understøtte elevens opnåelse af oplæringsmålene. • med viden om unge og voksne elevers kulturelle baggrund og deres forskellige faglige, personlige, sociale og læringsmæssige forudsætninger, planlægge og gennemføre oplæringsforløb for den enkelte elev. • tage afsæt i den enkelte elevs ressourcer og støtte og motivere elever på en sådan måde, at eleven inddrages i tilrettelæggelsen af egen uddannelse. • anvende feedback som metode til facilitering af elevens læring og evne til selvevaluering. • identificere og udvælge læringsmuligheder, der understøtter elevens udvikling af erhvervsfaglig kompetence. • ved bevidst brug af kommunikation, understøtte unge og voksne elevers refleksion over egen og andres praksis. • reflektere over, vurdere og formidle eget fagprofessionelle arbejde med afsæt i rollen som oplæringsvejleder med henblik på elevens udvikling af faglig identitet. • med afsæt i en forståelse af unge og voksne elevers forskellige værdier og normer, inddrage eleven i arbejdsfællesskabet på oplæringsstedet. • planlægge og strukturere et oplæringsforløb og anvende forskellige redskaber og metoder i vejledning, refleksion, samtaler og evaluering.
Eksamen:
Der er en mundtlig prøve til både basis 1 og 2
Der er tilmeldingsfrist: 13/2-25

