Vi udbyder nu oplæringsvejlederkursus for SOSU, basis På dette kursus kan du få et solidt fundament i rollen som oplæringsvejleder for social- og sundhedshjælper- og/eller assistentelever. Uddannelsen er en basisuddannelse for oplæringsvejledere, der som en del af det daglige arbejde tilrettelægger og gennemfører vejledning i forhold til udviklingen af erhvervsfaglige kompetencer hos elever. Du arbejder med metoder til at skabe sammenhæng mellem skole og praksis. Anvende feedback- og vejledningsmetoder. Støtte elevers faglige identitet via refleksion, dialog og deltagelse i arbejdsfællesskabet.
Målgruppe for uddannelsesforløbet
Uddannelsen er målrettet til social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter. Det anbefales, at deltageren har erfaring inden for arbejdsområdet og har uddannelsesmæssige forudsætninger svarende til den erhvervsuddannelse, der uddannes elever til.
Varighed: Uddannelsens varighed er 11,0 dage Undervisningsdage d. 16/3, 17/3, 18/3, 19/3, 20/3, 8/4, 9/4, 21/4, 22/4, 23/4, 24/4
Der arbejdes med følgende AMU-mål: Deltageren kan: • tilrettelægge vejledning med afsæt i viden om erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper og social- og sundhedsassistent og medvirke til at skabe meningsfulde sammenhænge mellem skole og oplæring. • forstå og omsætte oplæringsmålene i forhold til kerneopgaven og ud fra organisations- og sektor-kendskab samt inddrage relevante tværfaglige og tværsektorielle samarbejdspartnere til at understøtte elevens opnåelse af oplæringsmålene. • med viden om unge og voksne elevers kulturelle baggrund og deres forskellige faglige, personlige, sociale og læringsmæssige forudsætninger, planlægge og gennemføre oplæringsforløb for den enkelte elev. • tage afsæt i den enkelte elevs ressourcer og støtte og motivere elever på en sådan måde, at eleven inddrages i tilrettelæggelsen af egen uddannelse. • reflektere over, vurdere og formidle eget fagprofessionelle arbejde med afsæt i rollen som oplæringsvejleder med henblik på elevens udvikling af faglig identitet. • identificere og udvælge læringsmuligheder, der understøtter elevens udvikling af erhvervsfaglig kompetence. • ved bevidst brug af kommunikation, understøtte unges og voksnes elevers refleksion over egen og andres praksis. • anvende feedback som metode til facilitering af elevens læring og evne til selvevaluering. • planlægge og strukturere et oplæringsforløb og anvende forskellige redskaber og metoder i vejledning, refleksion, samtaler og evaluering. • med afsæt i en forståelse af unges og voksnes elevers forskellige værdier og normer, inddrage eleven i arbejdsfællesskabet på oplæringsstedet.
Eksamen:
Der er en mundtlig prøve til kurset.
Der er tilmeldingsfrist: 13/2-25

