Sygeplejerske
Som sygeplejestuderende og som sygeplejerske kommer du tæt på mennesker, der er i en vanskelig situation. Under studiet skal du derfor udvikle evnen til at indleve dig i patientens livssituation, være parat til at træffe selvstændige beslutninger og handle akut.
Som uddannet sygeplejerske har du autorisation til at arbejde som sygeplejerske i Danmark og i mange andre lande. Du kan også vælge at læse videre på master- og kandidatniveau.
Uddannelsen varer 3½ år og indeholder både teoretisk og klinisk undervisning. Det giver dig en teoretisk og praktisk indsigt i sygeplejefaget, så du kan skabe et samspil mellem sygeplejerskens kliniske færdigheder baseret på sygeplejefaglig viden og menneskelig forståelse.
Gennem uddannelsen opnår du viden, færdigheder og kompetencer til at:
- Udføre, formidle og lede sygepleje
- Arbejde såvel sundhedsfremmende, sundhedsbevarende, forebyggende som behandlende, rehabiliterende og lindrende
- Vurdere, begrunde og udvikle sygeplejen i forhold til patienten
- Samarbejde med mennesker der både ligner og er forskellige fra en selv
- Forny sygeplejen ved at anvende forskning eller deltage i udviklingsarbejde
- Fortsætte på videreuddannelse
Uddannelsen afsluttes med et bachelorprojekt, hvor du går i dybden med en selvvalgt klinisk sygeplejefaglig problemstilling.
Generelt
Undervisningen veksler mellem forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, casearbejde og gruppearbejde. Praktiske øvelser sker på demonstrationsstuer og klinisk undervisning på sygehuse, i psykiatrien, i hjemmesygeplejen og i sundhedsplejen. Der vil være en del selvstudie.
Uddannelsen indeholder både medicinske fag og psykologiske fag.
Der lægges vægt på det tværfaglige samarbejde med andre faggrupper.
Uddannelsen varer 3 ½ år. Undervisningen er opdelt i 7 semestre.
De første fire semestre er fælles for alle sygeplejestuderende – og fokuserer primært på:
- Observation og vurdering af patient og borgers sundhedsudfordringer og sygdomssammenhænge.
- Klinisk beslutningstagen i stabile og komplekse pleje- og behandlingsforløb.
- Klinisk lederskab af patient- og borgerforløb.
- Situationsbestemt kommunikation i samspil med patient og borger, pårørende og fagprofessionelle i og på tværs af sektorer.
- Sygepleje- og omsorgsteori, sygeplejebegreber og -modeller, kliniske metoder i sygeplejen m.m.
- Fænomener som smerte, angst, død, sorg og håb.
- Din rolle i forhold til patienter og pårørende i de situationer, hvor disse fænomener optræder.
Du får også undervisning i:
- Folkesundhedsvidenskab
- Sygdomslære
- Videnskabsteori og forskningsmetode
- Biokemi, mikrobiologi og anatomi og fysiologi
- Psykologi, kommunikation, filosofi og etik
- Sociologi og antropologi, organisation og ledelse samt jura.
Teknologi spiller en stor rolle under uddannelsen. I sundhedssektoren bliver der i stigende grad brugt forskellige velfærdsteknologier, som du også får viden om på studiet.
Du kommer til at arbejde med forskellige teknologier, så du både kan bruge og vurdere dem senere og være med i udviklingen af dem.
Udviklingen hænger også sammen med at have en innovativ tilgang til arbejdet, hvor der er konstant behov for at udvikle nye metoder, tilgange og arbejdsgange.
Den institutionsspecifikke del (praktikken/det kliniske) strækker sig over 3 semestre og tilrettelægges på hvert enkelt uddannelsessted.
Sygeplejerskeuddannelsen består af 7 semestre. Hvert semester har et overordnet tema, der danner rammen for undervisningen både i skolen og i klinisk praksis.
De centrale begreber du møder gennem uddannelsen er
- Klinisk beslutningstagen
- Klinisk lederskab
- Sundhedsudfordringer og
- Sygdomssammenhænge
I alle semestre veksles der mellem teoretisk og klinisk undervisning.
I de teoretiske studier inddrages patientsituationer/- cases, der er med til, at undervisningen opleves relevant.
Den kliniske undervisning foregår, hvor der er mennesker med behov for sygepleje. Her træner du bl.a. konkrete praktiske færdigheder, som du skal argumentere fagligt for gennem brugen af forskellige former for viden. I den kliniske undervisning kan du også udvikle din forståelse af sygepleje ved at indsamle data og arbejde med disse i forskellige sammenhæng og måske være med til at udvikle sygeplejen.
På semester 6 har du mulighed for at ønske en klinikplads i København.
Alle semestre indeholder minimum en prøve. I uddannelsen er hvert semester beskrevet gennem ECTS-pointsystemet (European Credit Transfer System). Det er et system til at beskrive værdien af den arbejdsindsats, der kræves af den studerende – 41,25 timer ugentligt som fuldtidsstuderende. Hvert semester svarer til 30 ECTS point, og dermed består hele uddannelsen af 210 ECTS point. Uddannelsen reguleres af Bekendtgørelse om uddannelse til professionsbachelor i sygepleje.
- Rammeplan foråret 2025
- Rammeplan efterår 2024
- Rammeplan forår 2024
- Rammeplan efterår 2023
- Rammeplan forår 2023
- Rammeplan efterår 2022
- Rammeplan forår 2022
- Rammeplan efterår 2021
- Rammer og krav gældende efterår 2020 ny studieordning
Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole arbejder tæt sammen med vores kliniske undervisningspladser. Gennem hele uddannelsen er du sikret en klinisk undervisningsplads på Bornholm.
Lidt under halvdelen af uddannelsen består af klinisk undervisning, hvor du møder, studerer og udvikler din forståelse af sygepleje. Den kliniske undervisning gør teorien konkret og udvikler de kompetencer og værktøjer, som kræves af en professionel sygeplejerske.
Den kliniske undervisning…
- Øger din evne til at udføre sygepleje gennem vejledning og refleksion.
- Giver dig viden om evidens, standarder/vejledninger, metoder og procedurer.
- Giver dig teorier, begreber og metoder til at forstå, forklare og vurdere sygepleje og dens kontekst.
- Gør også, at du helt naturligt tilegner dig normative teorier, regler, retningslinjer og love, herunder etiske retningslinjer og lov om sundhedspersonalets tavshedspligt, m.m.
- I klinisk undervisning møder du mennesker med mange forskellige behov for sygepleje: Børn, barsel, kirurgi, medicin, ældre, hjemmesygepleje og psykiatri.
Undervisningen foregår på godkendte kliniske undervisningssteder inden for sundhedsområdet og det sociale område.
Du er altid tilknyttet en klinisk vejleder, som er en erfaren sygeplejerske med særlig uddannelse i vejledning og en klinisk underviser, som er en sygeplejerske med videreuddannelse.
I hver klinisk periode indgår du i et samspil med din kliniske vejleder og underviser om at udarbejde og følge din individuelle studieplan, så du både kan opfylde uddannelsens krav og dine ønsker og uddannelsesbehov.
De valgfrie elementer er placeret i uddannelsens 4. og 7. semester.
De valgfrie elementer giver dig tid til og mulighed for at fordybe dig i et fagligt emne.
Du får mulighed for at supplere eller uddybe emner eller temaer i uddannelsen. Du udsætter dit tema eller dit emne for en kritisk undersøgelse, som indeholder både teoretiske og praktiske/kliniske elementer – og udvikler dermed en dybere forståelse af sundhedsfaglig viden og praksis. Temaerne vil typisk ligge inden for borger/patientrettet arbejde med sundhedsudfordringer og sygdoms-sammenhænge, nationalt eller internationalt.
Valgfrit element på semester 4
Klinisk lederskab i familiesygepleje samt sundhedsfremme
I valgfaget på semester 4 arbejdes der med familiesygepleje, forebyggelse og sundhedsfremme til børn, unge og deres familier, samt innovative tiltag i sygeplejen.
Der er planlagt således, at de studerende medinddrages i indhold, udarbejdelse, løsning og udvikling af udvalgte sundheds- og sygdomsudfordringer hos familier. Derudover veksles undervisningen mellem oplæg samt et gruppearbejde, der foregår gennem hele perioden, hvor der sker fordybning i et af de tre temaer.
Tre temaer i valgperioden:
- Familiesygepleje til børn, unge og familier i forebyggende og sundhedsfremmende perspektiv
- Familiesygepleje når børn, unge eller et familiemedlem bliver syg
- Familiesygepleje når der er mistrivsel i familien.
Valgfrit element på semester 7
Udvikling af sygepleje i det samlede sundhedsvæsen
Valgfaget retter sig mod udvikling af sygeplejepraksis i samspil med borger/patient, pårørende og andre professioner i det samlede sundhedsvæsen. Fokus er på at arbejde selvstændigt, professionelt og refleksivt med egen professionsudøvelse på grundlag af praksis-, udviklings- og forskningsbaseret viden.
Det valgfrie element på semester 7 kan gennemføres på anden dansk eller udenlandsk uddannelsesinstitution.
Du har desuden mulighed for at gennemføre det valgfrie element som ”Selvvalgt emne”, hvor du kan planlægge en studieaktivitet i ind- eller udland.
Det valgfrie element udgør 10 ECTS og forløber de første seks uger af semester 7.
I slutningen af det valgfrie element er der en intern prøve, som skal bestås, før du kan gå til mundtlig eksamen i bachelorprojektet på semester 7.
Hvis du er studerende ved sygeplejerskeuddannelsen på Bornholm, er du automatisk tilmeldt det valgfrie element, der udbydes på sygeplejerskeuddannelsen på Bornholm. Ønsker du at gennemføre det valgfrie element som ”selvvalgt” emne er ansøgningsfristen 1/11 for forårets valgfag og 1/5 for efterårets valgfag.
Ønsker du at deltage i valgfrie elementer på andre uddannelsesinstitutioner i Danmark er du selv forpligtiget til at holde dig orienteret om tilmeldingsfrister de pågældende steder.
Er du ikke studerende ved sygeplejerskeuddannelsen på Bornholm er tilmeldingsfristen til det valgfri element 1/1 for forårets valgfag og 1/8 for efterårets valgfag.
SYBE24 Studiestart efterår 2024
SYBF24 Studiestart forår 2024
SYBE23 Studiestart efterår 2023
SYBF23 Studiestart forår 2023
SYBE22 Studiestart efterår 2022
SYBF22 Studiestart forår 2022
SYBE21 Studiestart efterår 2021
SYBF21 Studiestart forår 2021
SYBE20 Studiestart efterår 2020
Studiet stiller krav til, at du motiverer dig selv, lever op til aftaler, indgår i forpligtende samarbejde med andre, sætter din egne holdninger i spil og er bevidst om din egen læring.
Der skelnes mellem undervisning og læring, hvor undervisningen er udformet således, så du har mulighed for at udvikle selvstændighed, samarbejdsevne, evne til kritisk stillingtagen og refleksion samt faglig fornyelse.
Der stilles krav om, at du selvstændigt tilrettelægger din personlige studieplan og strukturerer din tid.
Der er en del gruppearbejde i uddannelsen både i læse-, arbejdsgrupper og i forbindelse med eksamensopgaver. Her udvikler du din ansvarlighed overfor andre, samarbejdsevne, argumentation, fagsprog, skriftlighed, kreativitet og innovation.
Kritisk refleksion er et nøgleord i uddannelsen. Ved aktivt at udfordre din viden, dine færdigheder og holdninger udvikles din forståelse af dig selv og dine relationer til andre.
Din faglige fornyelse sker gennem dine studier af faglitteratur, i dialogen med studerende, teoretiske og kliniske underviser/vejledere og modtagere af sygepleje samt muligheden for at agere i klinisk undervisning.
I studiet vil du møde og indgå i forskellige undervisnings- og arbejdsformer som: forelæsninger, dialogundervisning i mindre grupper, monofaglige og tværfaglige projekter, praktisk udførelse af sygepleje til patienter på hospitalet eller eget hjem, diskussioner online, skriftlige og mundtlige opgaver og øvelser i skolen simulationsenhed. Simulationsenheden ligner en almindelig hospitalsstue eller et hjem, og målet er, at du her træner virkelighedstro scenarier, så du er bedre forberedt, når du kommer ud i virkelighedens verden.
Simulationstræning kan omfatte alt lige fra træning på plastmodeller til træning med simulerede patienter, skuespillere, og avancerede tekniske computerprogrammer koblet til mannequiner.
Se lille film TV2Bornholm om simulationsundervisning i vores nye lokaler på Campus
Se video om simulation som undervisningsform på BH Sund
I studiet vil studievejlederen, undervisere og vejledere hjælpe dig med afklaring af din særlige læringsstil og specielle ønsker. Derved kan du bedre vælge mellem de forskellige studietilbud og opnå størst udbytte af din arbejdsindsats.
Læs om de forskellige adgangskrav til sygeplejerskeuddannelsen:
Kvote 1
I kvote 1 vurderes du udelukkende på baggrund af gennemsnittet fra din adgangsgivende eksamen. For at søge ind via kvote 1 skal du have bestået en dansk gymnasial eksamen (STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF). Ansøgningsfristen for kvote 1 er den 5. juli kl. 12.00.
Er dit gennemsnit på din adgangsgivende eksamen lavere end adgangskvotienten, eller kender du endnu ikke dit gennemsnit, skal du søge ind via kvote 2 inden den 15. marts kl. 12.00.
Hvis du har bestået flere adgangsgivende eksaminer, kan du kun blive optaget på baggrund af den første. Du kan ikke forbedre din eksamenskvotient ved at tage enkeltfag.
Kvote 2
Der er ansøgningsfrist for kvote 2 den 15. marts kl. 12.00. Du skal søge i kvote 2, hvis du har ét af følgende adgangsgrundlag:
Erhvervserfaring og gymnasiale enkeltfag
- Dansk på A-niveau
- Engelsk på B-niveau
- Bioteknologi på A-niveau eller Geovidenskab på A-niveau eller Biologi, Fysik, Kemi eller Matematik på B-niveau og
- Samfundsfag på C-niveau eller Psykologi på C-niveau.
Du skal være opmærksom på:
- Alle gymnasiale enkeltfag skal være bestået senest den 5. juli kl. 12.00.
- Alle fag skal være bestået med et vægtet gennemsnit på mindst 02. Gennemsnittet udregnes på baggrund af samtlige karakterer for faget.
De 9 måneders erhvervserfaring (min. 27 timer/ugen af maximalt 3 ansættelsesperioder) kan dokumenteres f.eks. med en underskrevet arbejdsgivererklæring, som du uploader sammen med dit eksamensbevis på optagelse.dk. Du skal være opmærksom på, at praktik under uddannelse som udgangspunkt ikke betragtes som erhvervserfaring.
Redderuddannelsen (ambulanceassistent)
Med de specifikke adgangskrav:
- Dansk på C-niveau
- Naturfag på C-niveau
- Engelsk på D-niveau
Ambulancebehandler med bestemte fag
Med de specifikke adgangskrav:
- Dansk på C-niveau
- Naturfag på C-niveau
- Engelsk på D-niveau
Social- og sundhedsassistentuddannelsen (trin 2)
Med disse fag:
- Dansk på C-niveau
- Naturfag på C-niveau og
- Engelsk på D-niveau
Hvis din sosu-assistentuddannelse ikke indeholder disse fag, skal du supplere med de 4 gymnasiale enkeltfag, som er nævnt i punktet ovenfor. Du skal være opmærksom på, at alle gymnasiale enkeltfag skal være bestået senest den 5. juli kl. 12.00. Læs mere om suppleringsfag.
Mulighed for merit på baggrund af uddannelsen som Social- og sundhedsassistent:
Med en SOSU-assistentuddannelse kan du være berettiget til merit.
Hvis du opfylder kriterierne, får du merit for den kliniske undervisning på 1. og 2. semester (primær), eller for den kliniske undervisning på 3 semester (psykiatri).
Kriterierne er erhvervserfaring inden for området, og der skal kunne dokumenteres min. 9 måneders ansættelse, primært dagvagt, inden for de seneste fire år. Stammer din erfaring fra aften- eller nattevagter, skal der foreligge en funktionsbeskrivelse fra din arbejdsgiver.
Når du søger ind på optagelse.dk skal du derfor, for at kunne komme i betragtning til merit, dokumentere at du har minimum ni måneders fuldtidsarbejde som uddannet SOSU-assistent inden 5. juli det år du søger ind.
Du skal kunne dokumentere, at du allerede har de kvalifikationer og kompetencer, du ellers ville opnå i klinikforløbet. Dette gør du ved at dokumentere:
- Minimum 9 mdr. erhvervserfaring. 33-37 timer/uge optjent inden for de seneste 4 år
- Ansættelsesbevis, hvor din jobbeskrivelse fremgår
- At der på lønsedlerne fremgår anciennitet, ansættelsesforhold og sted samt det ugentlige timetal.
Din samlede ansøgning skal derfor indeholde følgende:
- Uddannelsesbevis som SOSU-assistent
- Kopi af ansættelsesbevis, jobbeskrivelse eller kontrakt
- Sidste lønseddel.
Vær opmærksom på at manglende dokumentation kan have betydning for, at du ikke tildeles obligatorisk merit. Dette gælder også hvis du samtidig også har en studentereksamen.
Gymnasial eksamen med et gennemsnit under adgangskvotienten
Hvis du har en gymnasial eksamen (STX, HF, HHX, HTX, EUX, GIF) og er i tvivl om dit gennemsnit er højt nok til optagelse i kvote 1, skal du søge ind via kvote 2.
Udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen
Er du statsborger i et land uden for EU/EØS, eller har en udenlandsk adgangsgivende eksamen, er der særlige forhold du skal være opmærksom på.
Læs mere om reglerne for optagelse med udenlandsk adgangsgivende eksamen og sprogkrav
Ingen adgangsgivende eksamen
Har du ikke en adgangsgivende eksamen, kan du få foretaget en Individuel kompetencevurdering (IKV). Her vil du blive vurderet på, om din samlede viden og dine kompetencer kan sidestilles med en adgangsgivende eksamen, som kan gøre dig optagelsesberettiget. Bemærk, at du også skal opfylde de specifikke adgangskrav.
Kvote 2 – andre vurderingskriterier
I kvote 2 foretager vi en helhedsvurdering på baggrund af de kvalifikationer og erfaringer, du har tilegnet dig i tillæg til din adgangsgivende eksamen. Følgende udvælgelseskriterier kan indgå i helhedsvurderingen:
- Eksamensgennemsnittet i den adgangsgivende eksamen
- Motiveret ansøgning
- Omsorgsrelateret erhvervsarbejde svarende til 30 timer/uge i minimum 3 måneder. Det kunne f.eks. være arbejde som vikar i hjemmeplejen, som handicaphjælper eller humanitært arbejde.
- Ekstra gymnasiale fag eller andre relevante kurser
- Beståede eksaminer på anden lang- eller mellemlang videregående uddannelse.
- Arbejde i udlandet i minimum 3 sammenhængende måneder. F.eks. omsorgsrelateret arbejde.
- Udlandsophold uden erhvervsarbejde af minimum 3 sammenhængende måneder. F.eks. studieophold eller rejse.
- Højskoleophold og frivilligt arbejde i minimum 3 måneder. F.eks. humanitært arbejde.
- Andet erhvervsarbejde, herunder også militær og barsel.
For mere information: Besøg KP's hjemmeside
Hvis du har spørgsmål til de adgangskrav, der er gældende for ansøgning i kvote 1 eller kvote 2 til Københavns Professionshøjskoles sygeplejerskeuddannelse på Bornholm, tidsfrister for ansøgning, uddannelsesstart samt hvordan du søger om optagelse, finder du svar på dette og meget mere her.
Du kan også få eVejledning - læs mere her:
Har du yderligere spørgsmål til sygeplejerskeuddannelsen her på Bornholm eller dine muligheder…
- For merit i uddannelsen som sosu-assistent uddannet ansøger
- For individuel kompetencevurdering
- Hvis du ikke kan imødekomme kravene i kvote 2
- I forhold til boligselskaber der tilbyder boliger til leje på Bornholm
- I den kliniske del af uddannelsen
Så er du velkommen til at skrive til studievejleder Lotte Myler på lotm@kp.dk
Hvis du vil se, hvor uddannelsen foregår og tale personligt med en studerende samt studievejlederen, afholdes der åbent hus arrangement hvert forår i god tid før kvote 2 ansøgningsfristen.
Arrangementet vil blive annonceret her på hjemmesiden, men du kan også følge skolens Facebookprofil og følge med angående arrangementer og lignende.
Særligt anbefales du som kvote 2 ansøger at logge ind med dit NemID på https://www.minkompetencemappe.dk/ hvor du ved at samle alle oplysninger om, hvad du kan, får et overblik over dine faglige og generiske kompetencer i forhold til at kunne imødekomme krav til ansøgning i kvote 2 eventuelt med en individuel kompetencevurdering.
Som sygeplejerskestuderende kan du under studietiden søge hjælp, råd og vejledning i forhold til det studiemæssige hos lektor og studievejleder Lotte Myler på lotm@kp.dk
Specialpædagogisk støtte (SPS) er et tilbud til studerende med en funktionsnedsættelse, som skal sikre, at du kan uddanne dig på lige fod med andre. Dette gøres lokalt på skolen ved at kontakte lektor og studievejleder Lotte Myler på lotm@kp.dk
Du kan søge om SPS hvis du er/har:
- Ordblind
- Psykiske vanskeligheder (psykiske funktionsnedsættelser)
- Døv eller hørehæmmet (hørehandicap)
- Blind eller svagsynet (synshandicap)
- Bevægelseshæmmet (bevægelseshandicap)
- Kronisk eller alvorlig sygdom
Al henvendelse behandles fortroligt og kan evt. give anledning til tilbud om et mentorforløb med studiefaglig støtte.
Skolen samarbejder desuden med Studenterrådgivning i København tlf. 7026 7500, hvor sygeplejerskestuderende helt anonymt har mulighed for at få social, psykologisk og psykiatrisk rådgivning og samtaler.
Der er mulighed for at få merit, dvs. afkortning af den teoretiske eller kliniske undervisning på udvalgte semestre, hvis du har særlige forudsætninger for elementer på semesteruddannelsen. Hvilke muligheder der er til stede afklares ved en samtale mellem dig, studievejlederen og/eller uddannelseslederen. Merit beror altid på en individuel vurdering af dine konkrete kvalifikationer.
Har du eks. en social- og sundhedsassistentuddannelse, er der mulighed for at få merit i forhold til elementer af 1., 2. og 3. semester.
Merit ændrer ikke på din ret til autorisation som sygeplejerske og titlen professionsbachelor i sygepleje.
Har du spørgsmål til SU, så kontakt SU-vejledningen.
E-mail: su@kp.dk
Telefon: 72 48 75 42
Telefonen er åben mandag, onsdag og fredag kl. 9.00-11.30 og tirsdag kl. 12.30-14.30.
Personlig henvendelse på Humletorvet 3, K3.09 kan kun ske efter aftale.
Du søger SU online på minSU: www.su.dk. Her kan du også læse mere om de aktuelle satser og betingelser for at modtage støtte. For at få adgang til minSU skal du bruge NemID.
Hvis du vil udfordre dig selv i mødet med andre kulturer, kan du vælge at tage dele af uddannelsen i udlandet.
Et studieophold i et andet land kan medvirke til at øge bevidstheden om, hvordan sygeplejen tilrettelægges og udføres i andre samfund og kulturelle sammenhæng. Ligesom det giver mulighed for at opleve, hvordan forskellige faktorer indvirker og er medbestemmende for menneskers sundhed og sygdom.
Under et udvekslingsophold udvikler man sin interkulturelle forståelse og arbejder med sin personlighed og respekt for forskelligheder og evnen til at agere i andre kontekster inden for sygeplejen.
Som sygeplejestuderende på Bornholms Sundheds og Sygeplejeskole har du mulighed for at tage en del af din uddannelse som et udvekslingsophold i et andet land.
Kriterier for udveksling
Et udvekslingsophold kræver en ekstra indsats, både personligt og fagligt, derfor skal du overveje og forholde dig til dine personlige, faglige forudsætninger og ressourcer før du planlægger at afvige fra den oprindelige tilrettelagte uddannelse.
Din egnethed for udveksling bliver vurderet af den internationale koordinator og uddannelseslederen ud fra dit faglige niveau på studiet, både teoretisk og kliniske færdigheder, samt din studieaktivitet i studiet.
Du skal have bestået de teoretiske og kliniske semestre på et tilfredsstillende niveau. Et studieophold i udlandet skal ikke forlænge uddannelsen. Alle udvekslingsaftaler skal godkendes af skolen således, at læringsudbyttet for perioden kan nås.
Orienter dig på KP´S intra side om udvekslingsmuligheder.
Se også muligheder hos Global Contact.
En anden mulighed er Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, som også har beskæftiget sig med emnet.
Kontakt Bonnie Gudbergsen
Tlf.: 36 98 29 02
- Læs om Julie E. L. Sivesinds udveksling i Norge
- Læs om Pernille Dam's udveksling på Grøndland
- Læs om Pernille Lind's udveksling i Australien
- Læs om Christine Pauline Sølvsten's udveksling i Norge
- Læs om Pernille Højlund's udveksling i Thailand
- Læs om en studerendes udveksling i Australien
- Læs om Sus Thorsøe's udveksling i Nuuk
- Læs om Christina Fredell Olsen's udveksling på Island
- Læs om Sidsel Kromann Madsen's udveksling i Sverige
- Læs om Pernille Jensen's udveksling i Thailand
- Læs om Louise Andersen's udveksling i Thailand
- Læs om Simone Bjerregaard's udveksling i Australien
- Læs om Tine Peterson's udveksling i Grønland
- Læs om Mille Floberg Jensens udveksling i Norge
Bornholms Sundheds- og sygeplejeskole starter sygeplejerskehold 1. februar og 1. september.
Søg ind på ledige studieplader på sygeplejerske uddannelsen
Kvote 1: Du bliver optaget på baggrund af din adgangsgivende gymnasiale eksamen. Er der flere ansøgere, end der er pladser, optager man ansøgere med de højeste karaktergennemsnit. Ansøgningsfrist: 5. juli kl. 12.00.
Kvote 2: Du bliver individuelt vurderet i forhold til både din adgangsgivende eksamen og de kvote 2-kriterier, som det enkelte uddannelsessted har fastsat. Se kriterierne på det enkelte uddannelsessteds hjemmeside. Ansøgningsfrist: 15. marts kl. 12.00.
Ansøgere med udenlandsk eller international adgangsgivende eksamen skal søge i kvote 2 med ansøgningsfrist d. 15. marts kl. 12. Hvis dine eksamensbeviser ikke er på enten dansk, et af de øvrige nordiske sprog eller engelsk, skal du – ud over kopier af de originale dokumenter – også sørge for, at din ansøgning indeholder officielle oversættelser til et af disse sprog. Har du spørgsmål eller brug for hjælp kontakt KP studievejledning.
Studie-Ø Bornholm
Bornholm er et unikt sted. Med mange tilbud for studerende er Bornholm også perfekt som uddannelses-ø.
Vi har listet 8 grunde til, hvorfor du skal vælge Bornholm som uddannelsesø og Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole som uddannelsessted.
1
På Bornholm får du mulighed for at udvikle dig i trygge og nære rammer. På Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole bliver du en del af et fællesskab med høj faglighed, handlekraft og udsyn.
2
Med uddannelsesplads på sygeplejerskeuddannelsen på Bornholm, har du mulighed for at designe din uddannelse og karriere i den retning, der giver dig mening og understøtter dine ambitioner, vi hjælper dig.
3
Vi har et helt unikt samarbejde med Bornholms Hospital, Bornholms Regionskommune og Psykiatrisk Center Bornholm. Det betyder, at du i stort omfang har mulighed for at få både dybde og bredde i den kliniske undervisning.
4
Campus blev indviet i sommeren 2018, og vi deler bygningen med en lang række andre uddannelser. Det giver et unikt studiemiljø med en lang række fælles faciliteter, sociale og faglige arrangementer – og selvfølgelig nogle gode fester. Du får muligheder for aktiv læring gennem et inkluderende og støttende læringsmiljø, der giver mulighed for at udforske og reflektere over komplekse problemstillinger og sammenhænge.
5
Bornholm er tættere på, end du tror. København er mindre end tre timer væk, hvis du tager færge og bus. Færgepriserne er fornuftige. Tager du flyet, så får du studierabat og kan komme til København på blot 35 minutter. Der er desuden gode muligheder for at få noget at bo i. I Rønne er der f.eks. helt nye kollegieværelse og ungdomsboliger... og der kommer flere til.
6
Bornholms naturskønne omgivelser og unikke miljø tilbyder anderledes og inspirerende studieoplevelser, og muligheder for fællesskaber i fritiden. Bornholm er til dig der søger en anderledes og mere berigende studieoplevelse væk fra storbyens stress og travlhed og hvor du i stedet oplever en mere balanceret livsstil med adgang til natur, kultur og et tæt lokalsamfund.
7
Din uddannelse har særligt fokus på de sundhedsmæssige udfordringer på Bornholm – hvor arbejdet med digitalisering og velfærdsteknologi er væsentlige indsatsområder. Du bliver en del af virtuelle læringsmiljøer, hvor det er muligt at dele viden, ideer og ressourcer.
8
Du tager en bære- og væredygtig uddannelse, der er med til at fremme sundhed, trivsel og ligeværdige fællesskaber – både under uddannelse i stærke arbejdsfællesskaber, og til de patienter og borgere, som du skal samarbejde med i fremtiden. Du uddannes til bære- og væredygtigheds-”agent”, der er klar til at gøre en forskel.
Her er en oversigt over nogle af de selskaber, som tilbyder ungdomsboliger:
Bo42
Store Torv 2, 3700 Rønne
Tlf.: 56 95 19 42
www.bo42.dk
Skriv dig gerne op på Bo42's venteliste, det koster ikke noget.
Totalbyg
Tlf.: 56 95 72 01
www.totalbyg.dk
Bornholms Boligselskab
Paradisvej 1 A, 3730 Nexø
Tlf.: +45 5649 3917
www.bornholmsboligselskab.dk
Bornholm har sin helt egen tilflytterguide, som også hjælper studerende med at få svar på de spørgsmål, som kan opstå, når man skal flytte. Vores tilflytterguide hedder Rune Holm – og han kan svare på alle praktiske spørgsmål ifm. Bornholm.
På skolen
Vi er en lille institution med ca. 250 studerende og elever tilknyttet vores fire uddannelser. Det betyder, at du som studerende/elev bliver en del af et tæt fagligt miljø, hvor du er synlig. Her kender studerende, elever, undervisere og administrativt personale hinanden. Du vil opleve, at det er let at få kontakt til uddannelsesledere, undervisere, studievejledere og studieservice, hvis du ønsker praktisk hjælp eller faglig bistand.
Skolen er rummelig med gode fysiske rammer i form af lyse undervisningslokaler, grupperum, bibliotek med mulighed for at søge i internationale databaser, simulationsenhed og caféområde.
Der er kantine med selvbetjening, hvor du kan købe morgenmad, frokost, kaffe, te, sodavand og kage med mere.
Du har adgang til skolens faciliteter døgnet rundt.
Biblioteket rummer supplerende litteratur til elever og studerende. Udlånstiden er 30 dage.
Bogbestanden er på ca. 4.500 bind. Tidsskriftsamlingen er på 61 titler, der kan benyttes på biblioteket, heraf tre online.
Åbningstider
Der er åbent hele døgnet for skolens elever og studerende. Du kan altid bruge og låne bøger på biblioteket, søgemaskinen og udlånsmaskinen altid er tændt.
Hvis du har brug for vejledning/hjælp fra en af bibliotekets ansatte, er vi på biblioteket i disse tidsrum:
Mandag kl. 11.00-13.30
Tirsdag kl. 10.00-13.00
Onsdag kl. 9.00-12.00 og kl. 12.30-15.00
Torsdag kl. 11.00-14.00
Fredag kl. 11.00-13.00
Kontakt biblioteket på mail: biblioteket@bhsund.dkeller skriv en sms til: 36 98 29 06
Klik her og få en oversigt over de ansatte på Bornholm sundheds- og sygeplejeskole.
På sygeplejerskeuddannelsen har vi pr. ultimo juni ansat følgende undervisere:
Lektor Gundhild Kock-Hansen Læs mere om Gundhild
Lektor Kirstine A. Rosendal Læs mere Kirstine
Lektor Lene Folkmann Ipsen Læs mere Lene
Lektor og studievejleder Lotte Myler Læs mere om Lotte
Lektor Martin Tengberg Læs mere om Martin
Lektor Pernille Kofoed Nielsen Læs mere om Pernille
Adjunkt Verena Gulstad Læs mere om Verena
Uddannelsesleder Bonnie Gudbergsen Læs mere om Bonnie
Gennem forskellige former for bedømmelse vil du hele tiden være bekendt med dine kompetencer, og hvilket læringsudbytte du skal arbejde hen imod.
Alle uddannelsens 7 semestre afsluttes med en prøve, som bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Du afslutter selve uddannelsen med et bachelorprojekt, som bliver bedømt ved en mundtlig prøve. I projektet skal du selvstændigt eller i grupper behandle en sygeplejefaglig problemstilling.
Forudsætningerne for at gå op til prøve er, at du opfylder mødepligten i de kliniske forløb og har deltaget i (og fået godkendt) de forudsætningskrav, der gælder for de enkelte semestre. Forudsætningskrav fremgår af studieordning og er uddybet i de enkelte semesterbeskrivelser.
Klage
Hvis du ønsker at klage, skal du sende din klage til uddannelseslederen for sygeplejerskeuddannelsen Bonnie Gudbergsen. Du er også velkommen til at kontakte uddannelseslederen, hvis du har brug for klagevejledning.
Indflydelse og samarbejde
Du kan få indflydelse på skolens drift og din egen uddannelse ved deltagelse i skolens bestyrelse, studieråd, biblioteksudvalg, PR-udvalg og ad hoc arbejdsgrupper.
Studierådet rådgiver institutleder og uddannelsesledere om forhold, der har betydning for uddannelsen og de studerendes hverdag.
Studierådet på Sygeplejerskeuddannelsen skal bidrage til de studerendes indflydelse på uddannelse og undervisning gennem dialog og drøftelser med skolens ledelse og undervisere.
Studierådet rådgiver institutleder om drift og udvikling af uddannelsen. Det gælder f.eks. i forhold til uddannelses- og undervisningsplanlægning, lokalt studiemiljø, undervisningsevaluering, kvalitetsarbejde, studievejledning og undervisningsmiljøvurderinger.
- Medlemsliste
- Studierådets forretningsorden
- Referat 27.5.24
- Referat 07.03.24
- Referat 30.11.23
- Referat 21.09.23
- Referat 06.06.23
- Referat 09.03.23
- Referat 12.12.22
- Referat 07.11.22
- Referat 17.05.22
- Referat 04.04.22
- Referat 14.12.21
- Referat 28.09.21
- Referat 27.04.21
- Referat 23.02.21
- Referat 17.12.20
- Referat 08.10.20
- Referat 02.06.20
- Referat 05.12.19
- Referat 21.06.19
Rådgivende, vejledende og inspirerende forum i forhold til sygeplejerskeuddannelsen ved Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole.
Forummet skal udvikle og fastholde den lokale sammenhængskraft i sygeplejerskeuddannelsen på Bornholm og sikre nærhed og tæt sammenhæng mellem uddannelsens forskellige teoretiske og praktiske elementer samt i et visionært samarbejde.
- Medlemsliste
- Forretningsorden
- Referat 3. oktober 2024
- Referat 30. Maj 2024
- Referat 11. marts 2024
- Referat 14. december 2023
- Referat 12. oktober 2023
- Referat 30. maj 2023
- Referat 18. februar 2023
- Referat 8. december 2022
- Referat 27. september 2022
- Referat 3. maj 2022
- Referat 22. februar 2022
- Referat 2. december 2021
- Referat 16. september 2021
- Referat 25. maj 2021
- Referat 4. marts 2021
- Referat 8. december 2020
- Referat 1. oktober 2020
- Referat 26. maj 2020
- Referat 19. marts 2019
- Referat 24. september 2018
- Referat 24. maj 2018
- Referat 25. februar 2018
- Referat 7. december 2017
- Referat 25. september 2017
- Referat 7. juni 2017
- Referat 27. februar 2017
- Referat 31. oktober 2016
- Referat 23. juni 2016
- Referat 29. februar 2016
- Referat 10. december 2015
Dialogmøde mellem skole og klinik d. 19. november 2024
Temadag om Florence Nightingale dagen d. 28. maj 2024
Dialogmøde mellem klinik og skole d. 1. juni 2023
Dialogmøde mellem klinik og skole d. 17. marts 2022
Temadag om klinisk uddannelse og læring d. 14. oktober 2021
Temadag om Medicinhåndtering og Fundamentals of Care:
Artikler til temadagen:
Fælles temadag om klinisk undervisning i sygeplejerskeuddannelsen:
65 studerende, undervisere, vejledere og ledere var samlet den 7. november til en spændende dag om klinisk undervisning og Fundamentals of Care.
Lektor og Forskningsansvarlig sygeplejerske Lena Aadal og Klinisk sygeplejespecialist Tove Kilde, Hammel Neurocenter, holdt oplæg om deres arbejde med Fundamentals of Care i praksis og udvikling af et fælles sprog.
Lektor Kirstine Rosendal beskrev og uddybede Fundamentals of Care som en forståelsesramme, der har implikationer både for praksis, forskning, ledelse og uddannelse.
Det er muligt at tilgå deres PowerPoints:
Historisk:
Fakta
Bekendtgørelse om uddannelsen til professionsbachelor i sygepleje
Bekendtgørelse af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
Bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
Bekendtgørelse om prøver i erhvervsrettede videregående uddannelser
Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.
Bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
Bekendtgørelse af lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
Grundlaget for godt og succesfuldt samvær er gensidig respekt. Respekt for hinanden som mennesker, respekt for hinandens synspunkter og respekt for hinandens ting. Gensidig respekt er på Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole en tillid til og forventning om, at når man behandler andre mennesker ordentligt, bliver man også selv behandlet ordentligt. Formålet med skolens trivsels- og ordensreglement er, at vi alle trives under uddannelse. Det betyder også, at alle har ansvar for aktivt at bidrage til at løse konflikter og manglende trivsel i de enkelte klasser og på skolen generelt. Grænseoverskridende adfærd på Bhsund anser vi som adfærd, der ødelægger eller forstyrrer et godt lærings-, undervisnings- og arbejdsmiljø - uacceptabelt. Vi forventer derfor, at alle elever, studerende og medarbejdere på uddannelserne udviser respekt for fællesskabet og mangfoldighed. Vi respekterer individets ret til forskellighed og forventer, at den enkeltes adfærd såvel i det fysiske som virtuelle rum udviser respekt for andre.
Hvis du som studerende, elev eller kursist oplever noget, du finder grænseoverskridende eller krænkende ift. dine personlige grænser, kan du altid henvende dig til en underviser eller til uddannelseslederen. Du kan også skrive til skolens mail: bhsund@bhsund.dk Grænseoverskridende og krænkende adfærd kan f.eks. være mobning, seksualiserende adfærd og seksuelt krænkende adfærd, truende adfærd, chikane, vold eller trusler om vold. Dette gælder både, hvis det sker på uddannelsesinstitutionen, i praktik, telefonisk, via SMS, mail eller på sociale medier. Alle henvendelser bliver taget alvorligt og bliver med det samme undersøgt grundigt og respektfuldt. Ledelsen vil følge op med de nødvendige handlinger og forholdsregler. En grænseoverskridende og krænkende adfærd kan medføre en advarsel eller i alvorlige tilfælde en øjeblikkelig, tidsbegrænset eller varig bortvisning.
Som sygeplejestuderende på Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole er Københavns Professionshøjskoles ordensregler også gældende for dig. Se ordensregler for studerendes adfærd på Københavns Professionshøjskole og adgang til at sanktionere ved overtrædelse af disse i link nedenfor.
Vejledning
Din studievejleder i forhold til gennemførelse af uddannelsen er:
Lotte Myler
Tlf.: 36 98 29 23
Sygeplejerskestudiet samarbejder med Studenterrådgivningen i København i forhold til afholdelse af lokale workshops.
Som studerende på skolen kan du – udover skolens studievejleder – altid tage kontakt til Studenterrådgivning, hvis du har behov for hjælp med at gennemføre dit studie.
Studenterrådgivningen tilbyder social, psykologisk og psykiatrisk rådgivning og behandling til studerende i forbindelse med deres uddannelsesmæssige situation. Tilbuddet er gratis, og du kan få hjælp i form af individuel samtale eller gruppeforløb.
Ring på 70 26 75 00 og hør om dine muligheder for hjælp.
Vores tutor-ordning kan også vejlede omkring spørgsmål af både faglig og personlig karakter i relation til sygeplejerskeuddannelsen. Det er et korps af ældre studerende, som står for tutorordningen.
Som studerende vil du møde tutorerne allerede på rusturen. Herefter kan du møde dem i mere fastlagte arrangementer, hvor de vil orientere dig om deres erfaringer og oplevelser fra studiet.
Selve vejledningen sker ud fra følgende principper:
- Tutorerne ønsker at fremme din trivsel på studiet.
- Tutorernes vejledning bygger på tillid og åbenhed.
- Tutorerne vejleder dig, uanset om du har små eller store spørgsmål.
- Tutorerne har tavshedspligt – også overfor medvejledere og lærere.
Ønsker du at komme i kontakt med tutorerne kan du henvende dig på følgende e-mail adresse: tutor@bhsund.dk
Livet efter skolen
En sygeplejerskeuddannelse åbner dørene for mange slags job, hvor du har forskellige opgaver og hjælper børn, unge, voksne og ældre: På hospitaler, plejehjem, i kommunernes hjemmepleje og ældrecentre, psykiatrien eller hos de praktiserende læger.
Andre muligheder er job i døgninstitutioner for psykisk handicappede eller behandlingshjem for stofmisbrugere og alkoholskadede. Der er også jobmuligheder i f.eks. Arbejdstilsynet, Bedriftssundhedstjenesten, sundhedshuse og medicinalindustrien.
Læs mere om jobbet på uddannelsesguiden
Du får gode muligheder for arbejde i udlandet. Enten som fastansat ved udenlandske hospitaler eller udsendt gennem humanitære organisationer.
Læs mere om arbejde i hjælpeorganisationer på uddannelsesguiden
Hvis du videreuddanner dig, har du gode muligheder for at få ansættelse som afdelingssygeplejerske, oversygeplejerske eller som underviser på en sygeplejerskeuddannelse.
Du kan vælge en specialuddannelse til:
- Anæstesisygeplejerske (narkosesygeplejerske)
- Intensivsygeplejerske
- Kræftsygeplejerske
- Psykiatrisk sygeplejerske
- Stråleterapeut
- Sundhedsplejerske
Du kan efteruddanne dig med en relevant diplomuddannelse inden for:
Du har desuden mulighed for at læse videre med:
- Kandidatuddannelse i sygepleje
- Kandidatuddannelse i klinisk sygepleje
- Sundhedsfaglig kandidatuddannelse
- Kandidatuddannelse i diakoni eller kandidatuddannelsen i klinisk videnskab og teknologi
Der kan også være mulighed for optagelse på andre kandidatuddannelser efter en konkret vurdering, f.eks. på kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab på Aalborg Universitet
Ved diakonskolerne kan du tage en kirkefaglig videreuddannelse.
Alumnenetværket er for studerende og dimittender fra Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole samt sygeplejersker på Bornholm, der gerne vil holde sig velinformerede om, hvad der sker uddannelsesmæssigt på sygeplejerskeuddannelsen nationalt samt lokalt på Bornholm.
Målet er:
- At netværket har et opdateret kendskab til vores uddannelse og derved gode muligheder for at medvirke til den gode sammenhæng mellem det kliniske felt og sygeplejerskeuddannelsen.
- At netværkets deltagere udbygger og udvikler deres indbyrdes netværk – fagligt og socialt.
- At sygeplejerskeuddannelsen får viden om, hvad der sker i aftagefeltet og hvordan det går vores dimittender samt i hvilken udstrækning deres uddannelse tilgodeser de krav, der stilles fra professionen. Dette med henblik på en kvalitetsudvikling af sygeplejerskeuddannelsen på Bhsund.
Form:
- Alumnenetværket afholder møde en gang om året i efteråret. Bhsund arrangerer mødet. Mødet vil indeholde en orientering om væsentlige nyheder fra uddannelsen samt et fagligt indhold.
- Der afholdes dimittendtræf en gang om året for tidligere studerende, der er dimitteret i januar og juni samme år. Ved dette træf vil der være mulighed for erfaringsudveksling. Fokus vil være, hvordan det går dimittenderne som nyuddannede sygeplejersker samt, hvorledes studiet har forberedt dem til professionens virkelighed.
Det er gratis at være med i alumnenetværket, men der kan forekomme brugerbetaling på visse arrangementer - dette vil blive oplyst på indbydelsen.